טיפול בהתקפי חרדה

טיפול פסיכולוגי בזיכרון יעקוב

התקף חרדה הוא מצב שבו חווים פחד, לחץ וחרדה המתעוררים ומתגברים במהירות, מלווים בתחושה של חירום וחוסר שליטה. רבים חווים התקף חרדה בלי שיהיו ערוכים לכך, חשים חוסר אונים ופחד קיצוני וחווים את ההתקף כטראומטי. רבים נוטים לחשוש מחזרה של התקף נוסף ומגבילים את חייהם עקב כך. התקף חרדה יוצר תחושת ערעור עזה בביטחון וביציבות של הנפש.

התחושות בגוף מגוונות: דופק מואץ, נשימה מהירה וקושי לנשום, מועקה ולחץ בחזה ובבטן, שרירים מכווצים, דריכות, נימול וחוסר תחושה, יובש בפה וסחרחורות. תחושות אלו הן תוצר של אדרנלין וקורטיזול, הורמונים ומוליכים עצביים המכינים את האדם לתגובה אינסטינקטיבית של בריחה, תקיפה או קפיאה. מהלך החשיבה הופך מהיר, חד וקטסטרופלי. מופיעים פחדים כגון: פחד להשתגע, פחד למות, ללקות בהתקף לב, פחד ליפול או להתעלף במקום ציבורי, להיראות במצב זה, פחד לאבד שליטה על הגוף והנפש ופחד שהמצב יישאר כפי שהוא.

למעשה, לפחדים המופיעים בהתקף חרדה אין תוקף במציאות. התקף חרדה אינו מסוכן, הוא אינו גורם לשיגעון או לבעיה בריאותית, מדובר בהצפה של לחץ וחרדה החולפים כלעומת שבאו.

החלק החיובי בהתקף חרדה הוא היותו איתות חשוב, כזה שלא ניתן להתעלם ממנו, המצביע על סגנון חיים או צורת חשיבה שלא מיטיבים עם האדם. התקף חרדה עשוי להיות חוויה מכוננת, הדוחפת לשינויים חיוביים ורצויים.

לדוגמא, התקף חרדה הוא איתות של הגוף לכך שאדם חיי את חייו באופן שאינו מכבד את הצרכים של הנפש והגוף: עבודה מלחיצה, אורך חיים עמוס, זוגיות לא מתאימה, מגורים במקום שאינו מתאים לצרכיו של האדם או לחילופין, מעט מידי עשייה והגשמה עצמית, תחושה של בזבוז ותקיעות. התקף חרדה עלול לאותת על דפוסי חשיבה לא נכונים – דרישה עצמית נוקשה למצויינות, בושה ואשמה בהקשרים בינאישיים, קושי לבטא כעס ואסרטיביות.

סיבות אפשריות להתקפי חרדה:

  • הצטברות של מתח נפשי ללא פורקן ורגיעה מספקת, כאשר אדם אינו מכיר דרכים להפחת המתח.
  • נושאים רגשיים שאינם מבוטאים כמו פחדים, כעסים וחוסר שביעות רצון.
  • אנרגיה פיזית מצטברת או לא מווסתת.
  • בהלה לנוכח הופעתה של התרגשות או עוצמה בגוף.
  • טראומה או משבר, תגובה לשינוי שהתרחש או שעומד להתרחש.
  • שימוש בסמים, כולל סמים קלים, ניקוטין וקפאין.
  • אירועי חיים קשים בילדות, זיכרונות ודחפים מודחקים.

טיפול ומניעה:
הפחתה משמעותית לחץ ועומס בחיי היום-יום, תוך שמירה על חיים של עשייה, חברים והנאה.
בחינה מחודשת של אורח החיים של אדם וקשריו.
למידת דפוסי חשיבה ודיבור עצמי מרגיעים, מעוררי תקווה וסבלנים.
למידת טכניקות נשימה ותנועה המווסתות מתח וריגוש.
פירוש החרדה כהתרגשות ואנרגיה חשובה הזמינה לאדם.