טיפול בילדים בגיל בית ספר

הדרכת הורים בפרדס חנה

ילדים בגיל בית ספר מתמודדים עם קשיים בתחומים רבים: קושי בלימודים, קשרים עם חברים, עם מורים, עיסוק בהפסקות, בדידות, ביישנות, דימוי עצמי,  קושי בקשר עם ההורים ועם האחים, חרדות, מצבי רוח, תסכול, תוקפנות, בלבול ועוד. ילדים בגיל זה עדיין זקוקים מאוד להוריהם, לאוזן קשבת, עין שרואה ויודעת, חום וביטחון, שמירה והגנה, גבולות ואבחנה בין טוב לרע, הסבר על המציאות, מילות שבח, התפעלות ועידוד, בילוי משותף, מציאת נקודות קושי כדי לתת בהן סיוע ומציאת נקודות חוזק כדי לטפח דרכן את הזהות והביטחון העצמי. בגיל חטיבת הביניים קשיים חברתיים, לימודיים ורגשיים עשויים להתגבר, יחד עם תחושות של בלבול בזהות, ירידה בדימוי העצמי, בדידות וניכור. לבני נוער בגיל זה חסרים כלים רגשיים וקוגנטיביים וניסיון חיים להתמודד עם קשייהם וההורים נאלצים להמציא את עצמם מחדש למול אישיותו המשתנה של הנער או הנערה.

בעיות התנהגות, בעיות לימודיות, בעיות חברתיות ובעיות רגשיות בגיל בית ספר מעידות על קושי של הילד שעדיין לא אובחן וטופל עד תום. קיים היום ידע וניסיון רב על קשיים של ילדים ודרכי טיפול יעילות. לעתים מספיק להגיע להתייעצות קצרה ומספקת, ולעתים נדרשת עבודה ארוכה יותר.

עבודה טיפולית המשלבת את הילד, את הוריו ואת מוריו מניבה שיפור משמעותי והקלה מורגשת במצב תוך זמן לא רב. הטיפול בילדים בגיל זה מתחיל באבחון הכולל פגישה עם ההורים והילד, לעתים יחד ולעתים בנפרד, להכרות, לאבחנה ולתכנון משותף של הטיפול ומטרותיו. לעתים נערך אבחון משפחתי הכולל את שאר בני המשפחה. בהתאם לתוצאות האבחון, מחליטים על דרך הטיפול: פגישות משותפות של הילד וההורים, פגישות עם הילד או הדרכת הורים. בהתאם לצורך, הטיפול בילד יתבסס על עקרונות מאחד התחומים הבאים:  טיפול דינמי בילד דרך משחק ויצירה; טיפול הורה-ילד (טיפול דיאדי) המשתמש במשחק, יצירה ותקשורת בין הילד להורים; טיפול קוגנטיבי התנהגותי הנותן מענה לקשיים ספציפיים בעזרת משימות בחיי היומיום של הילד. ההורים הם שותפים פעילים בתהליך הטיפולי במידה הצורך נעשית הדרכה של הצוות החינוכי של הילד.