התפתחותה של ריקנות

פסיכולוגית בפרדס חנה

מאיזה גיל מרגישים ריקנות? כנראה שמגיל צעיר מאוד: ילדים עשויים להתלונן שמשעמם להם, להיות חסרי שקט, להציק למי שסביבם, לחפש באופן נמהר ומתוסכל עניין במשחק או באוכל מבלי להגיע לסיפוק אמיתי. תיאורים נפוצים ממבוגרים לגבי ילדותם: "את הרוב קשה לי לזכור", "היתה לי ילדות סתמית", "היתה לי ילדות רגילה", "הייתי הרבה לבד" עשויים להצביע על חווית ריקנות מתמשכת בילדות. חלקינו מתחילים להכיר בקיומה של חווית ריקנות בגיל ההתבגרות. חלק מטשטשים אותה עם עשייה, התמכרויות והסחות דעת.

יתכן שריקנות היא חוויה קיומית, מולדת. יש הסבורים שתינוק נולד שלם ומלא ובהמשך נפגע מחוויות החיים. מהתבוננות אחרת, תינוק נולד פגיע, חשוף לריקנות כפי שהוא חשוף לשאר הכאבים והפחדים הנפשיים. הקשר עם הוריו ומטפליו – המעניקים קרבה, הבנה, טיפוח, יכולות, הכרה בקיומו ובמלאותו -תומך בבניית 'עצמי' שלם ומלא, על אף הריקנות הקיומית.

ריקנות עשויה להעיד על מבנים נפשיים שלא התפתחו כראוי בילדות, החל משנת החיים הראשונה. עבור התינוק והילד המתפתח, זמינות רציפה של מבוגרים מיטיבים, מודעים להורותם ופנויים רגשית עבורו הינה חיונית לתחושת השלמות הנפשית שלו. קשר שטחי של ההורים עם התינוק והיפרדות בטרם עת עלולים לייצר בנפש חסך מתמשך. במקומות בהם לא הייתה הקשבה מספקת לילד, הרגעה והתפעלות מיכולותיו, נותרים חללים ריקים. ריקנות עשויה להעיד על צורך נפשי שהוזנח. למרות שקשה להגדירו, הוא משאיר חלל בנפש, חלל מטריד המושך לתוכו פחדים שקשה להגדיר במילים, גם משום שהחוויה נצרבה בשלב הטרום מילולי, דהיינו בשנתיים הראשונות לחיים.

גם בבגרות ריקנות עשויה להיווצר מתוך חסך בקרבה, במגע, באינטימיות רגשית, מתוך בדידות. ריקנות מופיעה לעתים בעקבות הזנחה עצמית, התעלמות מהצרכים הנפשיים, היעדר הזנה רגשית. ריקנות עשויה להצביע על רגש או צורך נפשי שלא מקבל ביטוי, הכרה ומקום.

ריקנות כהגנה

ריקנות מגיעה גם כתוצאה ממנגנון הגנה של ריקון: ריקון הנפש כדי לא להרגיש כאב נפשי, כעס, ייאוש, געגוע, הזדקקות; כי אין מי שיעזור להכיל או לנחם אותם. ריקון הנפש מחיוניות, יצריות, אסרטיביות, שמחה ומיניות – לעיתים גם אותם קשה לסביבה לקבל. הרדמת רגשות אלו מובילה לאדישות  אשר עוזרת לשרוד אך מייבשת את מעיין החיים הנפשיים.