כאבים פסיכוסומטים ובעיות פסיכוסומטיות

תופעות פסיכוסומטיות עשויות להופיע מגורמים מגוונים:

מתח נפשי – תחת מתח נפשי, אדרנלין וקורטיזול מוזרמים לזרם הדם ומשפיעים על מערכות גוף רבות: הדם והלב, מערכת העיכול, השרירים, העור, המערכת ההורמונלית ואיזורי מוח מגוונים. שיבושים גופניים במערכות אלה עשויים להיגרם כתוצאה מסטרס.

דיכאון או מצב רוח ירוד מלווים לעיתים בריבוי מחושים גופניים.

בעיות בריאותיות קיימות, אשר מתח נפשי מגביר את חומרתן. פחד, כעסים ומצב רוח ירוד עלולים להגביר את עצמת הכאב ולפגוע בהחלמה.

"קונברסיה" – שיבושים גופניים או נוירולוגיים ללא ממצא פיזי – נגרמים באופן לא מודע ממצוקות פסיכולוגיות או מתוך התנגדות לקחת חלק בפעולות מסויימות.

כאבים גופניים כדרך תקשורת – דרך לבטא צרכים, רצונות, כעסים ופחדים לא מודעים, בעיקר על רקע קושי להכיר בהם ולבטאם במילים.

כאבים כזיכרון טראומטי – כאב המופיע באזורים גופניים המקושרים לטראומה, בין אם תאונת דרכים, חשיפה לאלימות פיזית או נפשית, פגיעה מינית, מלחמה ועוד.

גורמים במשפחה:

חוסר נפרדות בין בני המשפחה או בני הזוג, תלות והתערבות בחיי האחר, הקרבה עצמית, אשמה ובושה. הכאבים מבטאים ממצוקה נפשית לא מבוטאת בתוך המסגרת המשפחתית ומחרדת פרדה.

הגנות פסיכולוגיות נוקשות בתוך המשפחה, כגון הדחקה, הכחשה וניתוק רגשי, הגורמות לתקשורת חסרה ולקוייה בין בני הבית. אז הכאבים מבטאים קושי נפשי שאינו מדובר כראוי.

חיזוק חיובי ורווח משני – בני משפחה אשר באופן לא מכוון ואולי לא מודע, מעודדת את האדם החש כאבים או מצוקה גופנית, להמשיך להרגיש ולבטא זאת, ביתר שאת. דוגמא לכך היא ילדות להורים עסוקים או שאינם פנויים רגשית, אשר רק בזמן מחלה מעניקים לילד יחס של קרבה ואיכפתיות ולא עושים זאת מספיק בזמן בו הילד בריא.

חרדה בריאותית נלמדת – כשלהורים נטיה לחרדות בריאותיות או נטייה לגוננות יתר וקרבה המבוטאת דרך דאגה – גם בבגרות קרבה נקשרת לדאגה, למתח ולבעיות בריאות והם מזינים זה את זה.